TradWives - a trend for me?
Zusammenfassung
- Geplante Dauer
- 45 Minuten
- Fach
- Alltagskultur, Ernährung, Soziales (AES) - Wahlpflichtfach
- Jahrgangsstufe
- 9 Jgst.
- Schultyp
- Sekundarstufe 1
- Erstellt
- 17.10.2025
Beschreibung
Lernziele
- Sprechen - Die Schüler:innen diskutieren ihre Vorstellungen zu "Feminismus" und tauschen spontante Argumente zum Verhältnis von "Feminismus" und dem Social Media-Trend aus.
- Hörsehverstehen - Die Schüler:innen entnehmen einem authentischen englischsprachigen Video Detailinformationen zu Argumenten für und gegen den Trend.
- Medienbildung / Perspektivwechsel - Die Schüler:innen analysieren einen Social Media-Trend kritisch hinsichtlich der darin dargestellten Argumente.
- Schreiben / Finanzbildung: Die Schüler:innen diskutieren und reflektieren aus der Rolle einer #TradWive bzw. eines #TradHusbands oder eines:r Feministen:in die Beziehung von Feminismus und dem Social Media-Trend.
Unterrichtsverlauf
Pre-Watching
5 Minuten
Brainstorming in Wortwolke
🗩 "What is your personal life's dream? Think about your dream and send it as a hashtag to this word cloud."optional: Die Sammlung der Ergebnisse kann auch an der Tafel erfolgen.
Hierzu verwenden:
Tool zum Erstellen der Wordcloud: Answergarden.ch
While-Watching
10 Minuten
Video about the Tradewife-Trend
🗩 "I would like to show you a specific form of living your dream, namely as a Tradwife. Let's watch this video and understand, what this lifestyle is about. While watching, please complete the sentences with answers (AB.1) from the video."→ je nach Gegebenheiten in der Schule kann das Video individuell auf Endgeräten oder im Klassenverbund angesehen werden
Hierzu verwenden:
Post-Watching I
10 Minuten
Collection of Arguments
🗩 "You have heard some arguments that may be in favour of becoming a tradwife. Which other arguments can you think of? With your partner, send your arguments to this digital pinboard. You may use the sentence starters as support."→ selbstverständlich kann die Sammlung der Argumente auch analog / an der Tafel erfolgen
Hierzu verwenden:
Tool zum Erstellen des digitalen Pinboards: TaskCards
PDF: Useful Phrases_Expressing your Opinion
Post-Watching II
20 Minuten
Hot Seat - Think/Pair/Share
🗩 "Imagine you are participating in a talk show: some of you will play the role of a #TradWife (or #TradHusband); the others will have to ask (critical) questions concerning your lifestyle.Partner A will prepare for playing the role of a #TradWife or #TradHusband.
Partner B will prepare critical questions on the lifestyle.First, work on your own. How will you convince the audience that you have made the right choice? Which (critical) questions could you ask? Refer back to the arguments you have written down before and make notes.
Then, work with the person behind / in front of you that has prepared the same role. Compare your notes and add ideas that you like. This should help you prepare for playing your role at its best!"
→ nach der Vorbereitung setzen sich ein bis zwei Schüler:innen auf den "Hot Seat" und werden von den anderen befragt; selbstverständlich darf die ganze Klasse helfen, wenn ihnen nichts mehr einfällt
☼ Differenzierte Variante: A day in my life
🗩 "Imagine you are a #TradWife or #TradHusband. What would a typical day look like for you?
You can either send a voice message to your friend or write a diary entry answering the following questions:
What did you do today?
How do feel about your choice of becoming a #TradWife or #TradHusband?
Do you regret it? Why (not)?
How do you imagine your life in three years from now?"